2006+ Honda Civic Forum banner

C2/C3 motorolie voor een auto zonder DPF/katalysator

Oil
1 reading
58K views 8 replies 5 participants last post by  Civicfan01  
#1 ·
Hallo daar,
zonder het prijskaartje en alleen gericht op technische specificaties. Is er een reden waarom ACEA C3-oliën niet gebruikt zouden mogen worden voor auto's zonder DPF of katalysator? Ik heb C3 geselecteerd omdat het dezelfde HTHS-eisen heeft als A3/B3/B4.

Voorbeeld:
Ik heb de 8G dieselversie. en ik gebruik Shell Helix Diesel Ultra 5W-30, API CF, ACEA B3/B4-98, VW 505.00, BMW Longlife01, MB 229.3

en rondkijkend vond ik Shell Helix Ultra Extra, ACEA A3/B4/C2/C3, VW 504.00/507.00, BMW LongLife-04, MB 229.51

Vergelijking van de specificatie ACEA C3 vs. A3/B4:
  • HTHS-viscositeit ;cP ; ≥ 3,5; ≥ 3,5
  • Gesulfateerde as ;% gew.; ≤ 0,8; ≤ 1,6
  • Fosfor ;% gew.; ≥ 0,070 en ≤ 0,090; Rapport
  • Zwavel ;% gew.; ≤ 0,3; Rapport
  • Verdampingsverlies ;%; ≤ 13; ≤ 13
  • Totaal basengetal ;mgKOH/g; ≥ 6; ≥ 8,0
Kinematische viscositeit SHELL HELIX ULTRA DIESEL 5w-30 68,2 (40), 12,2 (100)-> SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5w-30 67,9, 11,8

In feite is de ultra extra goedkoper in vergelijking met ultra diesel :) Ik hoop dat mijn vraag niet te verwarrend is.

Groeten,
Martin

#2 ·
Ik neem aan dat de C3-oliën die zijn ontworpen voor auto's met DPF minder motorbescherming bieden vanwege de lagere hoeveelheden additieven. Ik denk dat ze nog steeds een perfect acceptabele optie zijn voor elke dieselmotor, tenzij dit specifiek wordt afgeraden in het handboek van de auto.

Ik kies altijd Castrol Edge 0w-30 (niet diesel edge) voor mijn Britse Civic zonder DPF.

#4 ·
Ik neem aan dat de C3-oliën die zijn ontworpen voor auto's met DPF minder motorbescherming bieden vanwege lagere hoeveelheden additieven. Ik denk dat ze nog steeds een perfect acceptabele optie zijn voor elke dieselmotor, tenzij specifiek wordt afgeraden in het handboek van de auto.

Ik selecteer altijd castrol edge 0w-30 (niet diesel edge) voor mijn Britse non-DPF Civic.
cb550, bedankt voor de reactie. Zeker, alle C*-oliën bevatten minder additieven om minder SAPS te produceren. C-klasse = low SAPS (gesulfateerde as, fosfor, zwavel) additieven kunnen het filter blokkeren met as.

Ik heb het "ultieme" antwoord nog niet gevonden, maar met betrekking tot de SHELL HELIX ULTRA EXTRA. het is het aanbevolen alternatief voor de DPF civic-versie. we moeten er rekening mee houden dat de motoren hetzelfde zijn tussen DPF/non-DPF-versies. dus :rolleyes: de olie is nog steeds een goede optie, maar ik weet niet zeker of het de beste is.

--
Martin

#3 · (Edited)
Misschien heb je deze documenten al gevonden, er wordt veel uitgelegd, maar niet alles is mij duidelijk. Dit is een citaat:

C3
Stabiele, in-grade olie bedoeld voor gebruik als katalysatorcompatibele olie in voertuigen met DPF en TWC in hoogwaardige auto's en lichte bestelwagens met diesel- en benzinemotoren. Deze oliën verlengen de levensduur van de DPF en TWC. Waarschuwing: deze oliën zijn mogelijk niet geschikt voor gebruik in sommige motoren. Raadpleeg de handleiding of het handboek bij twijfel.
Hier heb ik het citaat gevonden:
http://www.acea.be/images/uploads/pub/070308_ACEA_sequences_2007_LD_and_HD.pdf

#5 ·
Misschien heb je deze documenten al gevonden, er wordt veel uitgelegd, maar niet alles is mij duidelijk. Dit is een citaat:

C3
Stabiele, stay-in-grade olie bedoeld voor gebruik als katalysatorcompatibele olie in voertuigen met DPF en TWC in high performance auto's en lichte bestelwagen diesel- en benzinemotoren. Deze oliën verlengen de levensduur van de DPF en TWC. Waarschuwing: deze oliën zijn mogelijk ongeschikt voor gebruik in sommige motoren. Raadpleeg de handleiding of het handboek bij twijfel.
Hier heb ik de quote gevonden:
http://www.acea.be/images/uploads/pub/070308_ACEA_sequences_2007_LD_and_HD.pdf

Hoi, het is zeker (ACEA web) de plek waar ik eerst zocht. De C-klasse is hier om de hoeveelheid SAPS te verminderen/definiëren, die samen met DPF's zijn ontworpen om de uitstoot van deeltjes uit dieselmotoren te verminderen (in feite staat de klasse DPF toe te werken). :popcorn:​

#6 ·
OPMERKING: mijn antwoord is gecombineerd uit verschillende bronnen via het NET en reacties van bedrijven die olie verkopen (niet de beste keuze vanwege de marketingbullshit:eek:) en het is nog steeds verwarrend voor mij.

Het simpele antwoord op mijn vraag bestaat mogelijk niet, maar "de C2/C3-olie zal werken, maar het is niet optimaal voor de levensduur van de motor vanwege de niveaus van anti-slijtage-additieven". Slecht presterende smeermiddelen kunnen leiden tot een niet-catastrofale storing en het kan jaren duren voordat deze aan de oppervlakte komt. De beste preventieve maatregel die bij elke motor kan worden genomen, is de olie verversen en de beste beschikbare olie gebruiken. :facepalm:

Ik zal proberen dat uit te leggen:

Als je naar de technische specificaties van een olie kijkt, zijn er de inhoud van verschillende elementen, zoals fosfor, zwavel, calcium, zink, magnesium, enz. DE PURE ELEMENTEN BESTAAN NIET IN DE EIGENLIJKE OLIE; het zijn de complexe olie-oplosbare moleculen die de anti-slijtage-, reinigings- en antioxidantactiviteiten uitvoeren.

ACEA C1/C2/C3/C4 =
- "low SAPS" oliën, dit zijn oliën met minder Zn, Ca, Mg, Mo .... die allemaal aanwezig zijn
in hoogwaardige additieven die meestal worden gebruikt in niet-ACEA C-klasse oliën
- "low SAPS" oliën betekent dat er minder componenten in de verbranding zitten en dit optimaliseert de werking van het nabehandelingssysteem.

De meeste oliën gebruiken een zinkadditievenpakket, dat een bevredigende prestatie levert bij anti-slijtagesituaties. Additieven met een laag zinkgehalte bieden een compromis tussen de eisen voor anti-slijtage en anti-corrosie. Dat betekent dat de oorspronkelijke anti-slijtagebescherming moet worden geleverd door een asvrij type additief, omdat anti-slijtagebescherming nog steeds een vereiste is - en om aan die behoefte te voldoen, zijn additieven vereist - maar van een andere aard en mogelijk minder efficiënt (nu verwacht ik dat iemand van FUCHS me in mijn been schiet).

ZDDP = zinkdialkyldithiofosfaat = het zink (Zn) en fosfor (P) waaruit het anti-slijtageadditief bestaat. Veel producten verwijzen naar de ZDDP, dat "de meest effectieve gecombineerde anti-slijtage- en antioxidantadditieven is die momenteel beschikbaar zijn". Trouwens, zink heeft geen effect op de motor; het houdt gewoon het ZDDP-molecuul bij elkaar, toch? :)

Zeer hoge zinkoliën zijn helemaal geen goed idee! Overmatige Zn- en P-niveaus kunnen leiden tot extra slijtage.

Het is mogelijk om een zinkvrije motorolie te maken met uitstekende anti-slijtage-/antioxidantprestaties….voor een prijs. zie "zinkvrije olie" van FUCHS. In dit specifieke geval is ZDDP niet uit de olie verwijderd, de nieuwste specificatie heeft de ZDDP-niveaus verlaagd, maar het is nog steeds aanwezig. Trouwens, er zijn veel discussies op het web, zoek op Google naar "Hoeveel ZDP is genoeg?"

Enkele getalvoorbeelden voor een zinkvrije olie en Acea-klassen:
============================================================
TITAN GT1 5W-30 (zinkvrije olie)
Gesulfateerde as % 0,79
Fosfor % 0,05
Zwavel % 0,19

C1-08
Gesulfateerde as ≤ 0,5
Fosfor ≤ 0,05
Zwavel ≤ 0,2

C2-08
Gesulfateerde as ≤ 0,8
Fosfor ≥ 0,070 en ≤ 0,090
Zwavel ≤ 0,3

C3-08 hetzelfde als C2, maar hogere HTHS ≥ 3,5)
Gesulfateerde as ≤ 0,8
Fosfor ≥ 0,070 en ≤ 0,090
Zwavel ≤ 0,3

C4-08
Gesulfateerde as ≤ 0,5
Fosfor ≤ 0,090
Zwavel ≤ 0,2

API SM Fosfor ≥ 0,060 en ≤ 0,080, maar de limiet geldt voor 0w-20, 0w-30l 5w-20, 5w-30, 10w-30
API SL Fosfor ≥ 0,10 en ≤ 0,12

Maar ik kan geen limiet voor fosfor vinden voor dieseloliën, alleen zwavel.

API SM/SL-sectie en oude auto's
==============================

Sommigen zeggen dat API SM-olie slechter is in vergelijking met API SL-oliën bij het rijden in de stad, voornamelijk voor oudere auto's. De tests geven aan dat het huidige niveau van ZDDP in moderne motoroliën voor personenauto's meer dan voldoende is om ook oudere motoren te beschermen.

API SM-test
GESLAAGD: Gemiddelde nokkenas-plus-volger-slijtage < 60 μm maximaal

API SL-test
GESLAAGD: Gemiddelde nokkenas-plus-volger-slijtage < 20 μm maximaal

De klepslijtagetests hierboven zijn verschillend en dus niet direct vergelijkbaar, daar is de ruimte voor discussie.

#8 ·
late toevoeging :)
hier dataStack **** u het verschil zien tussen verschillende olie-standaarden
zoals ik het zie, dekken c2- en c3-oliën alles wat a3/b4-oliën doen, en bieden bovendien een betere brandstofbesparing en zijn ze compatibel met DPF's
Als uw motor ze niet nodig heeft, zijn c2- of c3-oliën overdreven, maar ik betwijfel of ze schade zullen veroorzaken

#9 ·
Hallo,
zonder het prijskaartje en alleen focussen op de technische specificaties. Is er een reden waarom ACEA C3-oliën niet gebruikt zouden mogen worden voor auto's zonder DPF of katalysator? Ik heb C3 geselecteerd omdat het dezelfde HTHS-eisen heeft als A3/B3/B 4.

Voorbeeld:
Ik heb de 8G dieselversie. en ik gebruik Shell Helix Diesel Ultra 5W-30, API CF, ACEA B3/B 4-98, VW 505.00, BMW Longlife01, MB 229.3

en rondkijkend vond ik Shell Helix Ultra Extra, ACEA A3/B 4/C2/C3, VW 504.00/507.00, BMW LongLife-04, MB 229.51

Vergelijking van de specificatie ACEA C3 vs. A3/B 4:
  • HTHS-viscositeit ;cP ; ≥ 3.5; ≥ 3.5
  • Gesulfateerde as ;%wt; ≤ 0.8; ≤ 1.6
  • Fosfor ;%wt; ≥ 0.070 en ≤ 0.090; Rapport
  • Zwavel ;%wt; ≤ 0.3; Rapport
  • Verlies door verdamping ;%; ≤ 13; ≤ 13
  • Totaal basengetal ;mgKOH/g; ≥ 6; ≥ 8.0
Kinematische viscositeit SHELL HELIX ULTRA DIESEL 5w-30 68.2 (40), 12.2 (100)-> SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5w-30 67.9, 11.8

In feite is de ultra extra goedkoper in vergelijking met ultra diesel :) Ik hoop dat mijn vraag niet te verwarrend is.

groeten,
Martin
Net mijn 2009 2.2 civic verkocht na 10 jaar eigenaarschap. In mijn autoboek stond 5w30 A5. Ik heb hem daar elke 10k mee onderhouden. Had hem 10 jaar zonder motorproblemen. Hij was solide.
Alleen verkocht vanwege een vreselijk piepen van de voorkant van de bestuurder, wat niet de remmen waren, want ik heb schijven, blokken, remklauwen, onderste draagarm, stabilisatorstangen en veerpoten vervangen en het doet het nog steeds.
Heb nu een 1.6 CRV

Maar wat betreft de motor, als de civic op A5 olie stond. Het was prima